© 2018 BLUEFLEET 

  • Facebook Social Icon

Low Emission Vehicles

Een Lage-Emissie-Voertuig is een voertuig, aangedreven door een verbrandingsmotor -met uitzondering van pure EV's- dat een minder hoge uitstoot (via de uitlaat) van schadelijke stoffen produceert.

Als schadelijke stoffen worden beschouwd vooral CO2 (koolstofdioxide) wat zorgt voor de aantasting van de ozonlaag en mede leidt tot de opwarming van de aarde, NOx (stikstofmonoxide) en fijnstof, dewelke beide vooral zorgen voor smog en luchtverontreiniging die de gezondheid aantast. Terwijl we relatief weinig ondervinden van de CO2-problematiek, is de luchtvervuiling des te problematischer in onze volgebouwde en filegevoelige omgeving.

De overheid belast voertuigen vooral op basis van de CO2-uitstoot in combinatie met de Euronorm en het brandstoftype. Diesels scoren slechter dan benzine, hoewel dit gerelativeerd moet worden wanneer we naar de recentste ontwikkelingen kijken. De overheid houdt bovendien geen rekening met fijnstofproductie van de banden en de remmen, of met de totale ecologische 'footprint' van de autoproductie en het transport tot bij de consument. De Ecoscore van VITO doet dit wel, en zorgt hiermee voor een evenwichtiger inschaling van alle wagens.

Een 100% elektrisch voertuig is strikt genomen geen LEV want is een ZEV - Zero Emissions Vehicle. Voor de gemakkelijkheid beschouwen we dit echter nog als één van de LEV's. Welke types LEV onderscheiden we:

  • 100% Elektrisch Voertuig - 'BEV' of 'Battery Electric Vehicle' genoemd

Hierbij wordt de auto enkel en alleen aangedreven door elektriciteit die uit een grote batterij wordt gehaald. De batterij wordt opgeladen met een stekker aan het gewone elektriciteitsnet (traag) of een aangepaste installatie (sneller). Het rijbereik hangt sterk af van omstandigheden en rijstijl, maar ​de nieuwste modellen bieden een meer dan aanvaardbare autonomie. Het aanbod groeit gestaag en is ook voor vloten een volwaardig alternatief aan het worden. 

  • Hybride Voertuig - een wagen met klassieke verbrandingsmotor, aangevuld met een batterij die een elektrische (hulp-)motor aandrijft. Er zijn 2 types hybrides:

    • Plug-In Hybrid - PHEV of Plug-In Hybrid Vehicle

      • Bij dit type voertuig wordt een klassieke verbrandingsmotor aangevuld met een elektromotor, die gevoed wordt door een compacte batterij. Deze biedt een elektrisch rijbereik van 20-50km, en moet met stekker opgeladen worden. Dat gebeurt idealiter met een laadbox maar kan ook aan een gewoon stopcontact. De overheid verscherpte de voorwaarden voor deze wagens om te blijven genieten van fiscale voordelen, zodat correct kiezen essentieel is.

    • Hybrid - HEV of Hybrid Electric Vehicle

      • Dit is de pionier waarmee het begon toen Toyota met de Prius een auto bracht die naast de benzinemotor een elektromotor had, aangedreven door de restenergie en door de motor. Hij moet niet aan de stekker en rijdt slechts korte stukken elektrisch, maar schakelt continu over zodat je in de praktijk behoorlijk vaak puur elektrisch rijdt. 

  • Waterstof-aangedreven voertuig

​Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof (H2) gebruikt als energiebron. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O) waarbij elektriciteit geproduceerd wordt die de elektromotor aandrijft. Het enige restproduct is waterdamp. Er ontstaat geen CO2 waardoor het een zero-emission voertuig is. Deze technologie is vandaag geen haalbaar alternatief vanwege het bijna onbestaande tanknet en de hoge kostprijs. Er is meer kans op ruimere verspreiding in bussen en vrachtwagens, die de grote tanks kunnen onderbrengen.

  • CNG-voertuig 

Dit is een voertuig met klassieke verbrandingsmotor waarbij de brandstof geleverd wordt in de vorm van samengeperst aardgas (CNG), dat zich in tanks bevindt die onder en in de auto zijn bevestigd. Sommige merken leveren modellen af fabriek af op CNG, maar ook naplaatsing is mogelijk. Het tanknetwerk breidt gestadig uit. De uitstoot is veel zuiverder dan bij een diesel of benzine, maar CNG blijft een fossiele brandstof en is dus een overgangsoplossing. Voor veelrijders is CNG een goede optie als alternatief voor diesel, gezien de erg lage kilometerkost en hoge aftrekbaarheid.

Elektrisch laden

Elektriciteit laden is eenvoudig en toch weer niet. Vaak volstaat het om een gewone huis- tuin en keukenstopcontact te hebben om een plug-in hybride op enkele uren weer helemaal op te laden. Ook kort bijladen kan al makkelijk wanneer u op bezoek bent bij familie of vrienden of op het werk, via het gewone stroomnet. Opgepast: u mag enkel laden met de laadkabel van de auto of van de provider; zeker niet met een gewone verlengkabel: brandgevaar! Uiteraard moet uw installatie voldoende geaard en veilig zijn.

Een ander verhaal wordt het als u met een 100% elektrische auto rijdt. Die heeft immers een veel grotere batterij en die krijgt u niet voldoende opgeladen langs het gewone stopcontact. Dan heeft u een speciale lader nodig, die de stroom omzet naar een hoger vermogen. Er bestaan compacte thuisladers en krachtiger bedrijfsladers, en nu zijn er ook meer en meer snelladers (foto). Hebt u thuis een versterkt netwerk, dan zult u een zwaardere lader kunnen plaatsen. In de toekomst worden batterijen steeds zwaarder, dus ga niet voor de goedkoopste oplossingen. Investeren in toekomst en kwaliteit loont!

Zulke laadinstallaties hebben veel voordelen:

  • de geladen stroom kan worden gefactureerd aan het bedrijf of de werkgever

  • de lader kan op het meest optimale moment laden, wanneer het netwerk minder belast is

  • overbelasting en kortsluiting wordt vermeden

  • meerdere voertuigen kunnen met dezelfde lader worden gevoed

  • koppeling met apps en slimme beheerssoftware is mogelijk

  • de provider biedt meteen een laadkaart voor openbaar laden

Er is behoorlijk veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende 'boxen', en niet elke aanbieder is even snel mee met de laatste ontwikkelingen. Voor de installatie dient een specialist uw bestaande bekabeling te inspecteren, zodat alles 100% veilig wordt geplaatst. Nadien moet de laadinstallatie verplicht gekeurd worden. Degelijke aanbieders zorgen voor een totaalservice zodat u zich nergens om hoeft te bekommeren. Ga nooit zelf installeren!

Nuttige informatie

Hieronder vindt u links naar informatiesites, rekenmodules of testverslagen over LEV's.

Klik op de naam van elke link om de site of verbinding te openen.

Deze opsomming is beperkt en houdt geen enkele aanbeveling of aanbod vanwege BlueFleet in, noch zijn wij aansprakelijk voor de inhoud.

Overheid en fiscaliteit

Belastingportaal Vlaanderen: bereken zelf de BIV en rijbelasting op een auto.

VUB - MOBI: de referentie in onderzoek naar ecologisch rijden in België

Milieuvriendelijke Voertuigen: infosite van de Vlaamse overheid

Milieuvriendelijke Wagens: Vlaamse dienst Mobiliteit

Voordeel Alle Aard: berekeningsmodule van accountantskantoor GrantThornton

FOD Financiën

Gids Vlaanderen elektrisch rijden voor lokale overheden

Media

E-Gear: onafhankelijke website over elektrische wagens

Link2Fleet: nieuwssite voor de fleetsector

YouTube elektrisch rijden